Nadruk na balonach – na co zwracać uwagę?
Podstawy balonologii
Każdy z nas spotkał się z balonami z nadrukowanym logotypem firmy lub wydarzenia, nazwą czy też sloganem bezpośrednio z nimi związanym. Zazwyczaj, w trakcie różnych wydarzeń, partnerzy będący bezpośrednio zaangażowani w jego przygotowanie podkreślają w ten sposób swoją obecność i wkład.
Z czego robi się balony
Na
co zwracać uwagę w trakcie przygotowywania projektu? Pierwszą i najważniejsza
kwestią mającą wpływ na kolejne kroki
jest typ i wielkość balonów. Głównym kryterium podziału jest materiał z jakiego
zrobione są balony. Wyróżnić możemy balony foliowe i gumowe (lateksowe).
Balony
gumowe to te klasyczne, gładkie w kształcie jajka. Dzięki zastosowaniu lateksu
(pochodna kauczuku) są w pełni biodegradowalne, a co za tym idzie przyjazne dla
środowiska.
Poza
wyglądem, materiał wykonania determinuje jeszcze czas przez jaki pozostanie on
w pełni wypełniony. Jest to szczególnie ważne w przypadku użycia helu. Balony
foliowe pozostają wypełnione przez kilka dni, natomiast te gumowe tylko do 8 -
9 godzin. Po tym czasie widoczna jest utrata objętości. Wynika to z właściwości
obu materiałów, folia jest szczelniejsza. Istnieje możliwość kilkukrotnego
wydłużenia czasu, w którym balony gumowe są w pełni napełnione. Należy w tym
celu użyć żelu Hi-Float.
Rozmiary balonów
Kolejnym istotnym parametrem jest wielkość balonów. Zazwyczaj podawana w cm jako długość średnicy lub w calach (1 cal = 1" = 2,54 cm). W trakcie imprez głównie spotykamy balony w rozmiarach 11" i 12". Są idealne gdy zamierzamy rozdawać je uczestnikom. Natomiast balony w większym rozmiarze świetnie sprawdzą się jako "drogowskaz", szczególnie gdy zostaną napełnione helem wtedy nasze stanowisko będzie widoczne z oddali. Wielkość balonów wpływa na ostateczny koszt zamówienia, im mniejsze balony tym niższa cena.
Wiedząc
już z jakiego materiału będą zrobione balony oraz jakiej wielkości, kolejnym
krokiem jest dobranie odpowiedniego koloru dopasowanego do projektu. Ciemne
logo na ciemnym balonie będzie niewidoczne. Zalecamy taki dobór kolorystki by
kontrast między tłem a logiem był możliwie duży. Jeżeli nie masz pewności jaki
kolor dobrać napisz, pomożemy Ci. Świetnym przykładem idealnie dobranych
kolorów byłyby czerwone balony z białym logiem firmy Orlen. Logo byłoby
wyraźne, a kolory bezpośrednio kojarzą się z tą firmą. Przy takim projekcie
fakt iż zastosowano jedynie kolor biały wpływa pozytywnie na końcowy koszt.
Oczywiście możliwa jest również odwrotna kolorystyka. Innym przykładem mogłoby
być logo PZU w kolorze białym na niebieskim tle lub odwrotnie. Takich
przykładów można mnożyć, a wszystko jest zależne od efektu końcowego jaki chce
się osiągnąć.
Rodzaje nadruków
Nadruki
na balonach wykonujemy metodą rastrową (Laserprint CMYK) oraz sitodrukiem.
Możliwy jest również druk dodatkowych kolorów według wzornika Pantone. Czym
różnią sie poszczególne metody? Metoda rastrowa polega na nanoszeniu na powierzchnię
balonu drobnych punktów danego koloru (pixeli), które w całości tworzą obraz.
Przyglądając się z bliska rastry (pixele) będą widoczne. Metoda ta sprawdza się
idealnie przy drukowaniu kolorowych obrazów lub zdjęć. Samo określenie CMYK
jest akronimem od podstawowych kolorów drukarskich wykorzystywanych do
tworzenia pozostałych (coś jak RGB - odsyłam do wikipedii).
Metoda
sitodruku polega na przyłożeniu do nadmuchanego balonu siatki z szablonem przez
który przeciskana jest farba. W przypadku logotypów wielokolorowych cały proces
powtarzany jest dla każdego koloru oddzielnie. Zastosowanie tej metody pozwala
na uzyskanie bardziej nasyconych kolorów niż w przypadku nadruku metodą CMYK.
Orientacja nadruku na balonie
Nadruk
na balonach standardowo wykonujemy na balonach zorientowanych szyjką w dół.
Jeżeli obraz ma być inaczej zorientowany poinformuj nas wcześniej o tym.

Na
koniec pragniemy zwrócić uwagę na drukowane kształty. W związku ze sferycznym
kształtem balonu, trójkąty i prostokąty w efekcie końcowym mogą ulec lekkiemu
zniekształceniu (efekt uśmiechu). Jeżeli pojawi się takie ryzyko w Twoim
projekcie skontaktujemy się z Tobą.





Komentarze
Prześlij komentarz